Internetis ostlemine on muutunud aina lihtsamaks. Mõnes mõttes saavad tarbijad kasu internetis olevast suurest valikust ja tellimise lihtsusest. Samas on aga internetis väga lihtne kulutada ülemäära palju raha. Loe meie nippe ja nõuandeid, et säästa internetis ostlemisel raha.
Esiteks peaksid endalt küsima, kas sul on üldse vaja seda, misiganes su ostukorvis parasjagu on. Levima on hakanud rahvusvaheline trend korrastada oma elu ning selle hulgas on ka ostuinnule vastupanemine, selle asemel, et osta asju, mis jäävad lihtsalt kasutamata. Mõtle sellele, kas tegemist on esemega, mida sa kasutaksid regulaarselt?
Paljud inimesed näevad internetis midagi, mis neile meeldib, kuid unustavad, et neil on juba midagi sarnast kodus olemas. Võib-olla leidsid ägeda teksapaari, kuid võib-olla tõmbab sind nende poole lihtsalt seetõttu, et need on sinu stiilile vastavad. Enne, kui võtad oma pangakaardi välja, mõtle sellele, ega sul ei ole juba midagi sarnast olemas. Kui kahtled ostu tegemisel: mine magama. Kui sa tahad seda asja ka järgmisel päeval, on tõenäoline, et tegemist on ostuga, mida sa väärtustad kõrgelt.
“SOODUSMÜÜK” suurte tähtedega, üheskoos soodusprotsendi märgiga. Just nii püütakse sind lõksu. Vahel on tegemist tõesti heade pakkumistega, mida tasub kasutada. Vahel pannakse soodushinnaga müüki aga tooted, mis olid juba niigi üleliia kõrge hinnaga - seega näiteks võib 25%-ne soodus olla pigem nagu 5%-ne soodus.
On palju juhtumeid, kus sinu kohalik pood võib olla veebipoele üsna sarnase hinnaga. Hoia silmi lahti ja proovi välja selgitada erinevate toodete tüüpilised hinnad. Kui sa tead, mis on erinevate toodete tavalised hinnad, oskad ka hindu paremini võrrelda.
Kas mõnes teises portaalis on veel sarnaseid tooteid? Ava mõned veebipoed ja võrdle neid. Just nagu füüsiliste poodide puhul, võid leida suuremaid soodushindu hooajavälistele toodetele. Näiteks suve lõppedes võid leida eripakkumisi suvekaubale jne.
Ajaleht “The Atlantic” uuris mõningaid viise, kuidas kaupmehed sind õnge tõmbavad ning panevad sind rohkem kulutama. Näiteks leiavad 60% internetipoodidest, et tasuta saatmine on üks parimaid turundusviise. Kui sa saad tasuta saatmise näiteks 100-eurose tellimuse korral, on väga lihtne kaotada oma eesmärk. Selle asemel kulutad tunduvalt rohkem raha kui esialgu soovisid, lihtsalt selleks, et saada tasuta saatmine.
Suured kaupmehed nagu Amazon on tuntud oma keerukate algoritmide ja personaliseeritud hinnapoliitika poolest. See võib kõlada hea asjana. Mida see aga tegelikult tähendab, on see, et hinnad põhinevad tarbijate andmetel ja isegi sinu isiklikel ostlemisharjumustel. Lõplik eesmärk on panna sind rohkem raha kulutama. Just siinkohal on mõistlik pidada meeles meie esimest nõuannet: kas sul on seda vaja? Ja kas see hind on tõesti hea?
Kuna internetis on nii lihtne ostelda, ei pane me niivõrd tähele seda, kui palju me raha kulutame. Poes pead sa andma kassapidajale raha (mis on väga hea viis, kuidas olla rohkem teadlik oma väljaminekute osas) või võtma välja maksekaardi. Internetis, eriti kasutades internetipõhiseid rahakotte nagu PayPal, teeme vaid paar hiireklõpsu selle asemel, et rahakott avada. Kujuta ette, kui palju raha võib niimoodi iga kuu ära kuluda?
Pane internetiostude tegemine oma igakuisesse eelarvesse ja sea ranged piirid. See võib sind aidata mitmel viisil - võib-olla ei osta sa enam asju, mida sul pole tegelikult praegu vaja (näiteks 24-osaline lambipirnide komplekt või neoonsed pikendusjuhtmed, mis on soodushinnaga müügil) ning niiviisi jääb su eelarvesse rohkem raha selleks, et osta asju, mida sa tõesti sooviksid omada.
Ilmselt on igaüks meist kuulnud jutte erinvatest e-poodidega seotud ohtudest. Olgu selleks ohuks siis krediitkaardi andmete kuritarvitamine, kauba mitte saamine või mõni muu sarnane asi. E-poodides ostlemine kasvab aina kiiremini, kuid peab meeles pidama, et riskid võivad olla mõnevõrra suuremad ja erinevad kui tavapoes osteldes. Muidugi on väga palju positiivseid näiteid, aga negatiivsete kogemuste vältimiseks anname mõned näpunäited, mida jälgida.
Makstes kauba eest e-poes, tasub alati jälgida, et ühendus sinu ja poe vahel oleks krüpteeritud. Kindlasti jälgi, et e-poe aadressi alguses oleks https:// ning et oleks nähtav väike võti või kinnine tabalukk.
Googelda, küsi sõpradelt-tuttavatelt erinevaid kogemusi antud veebipoe kohta. Eriti tähelepanelik tuleks olla, kui veebipood on alles avatud ning hinnad tunduvad konkurentidega võrreldes tunduvalt madalamad. Juhul kui leiad infot negatiivsete juhtumite kohta, siis tuleks samuti ettevaatlik olla ja ehk kaaluda ostu tegemist tuntumast ja usaldusväärsemast e-poest.
Paypal on hea abimees riskide maandamisel. Sinu krediitkaardi andmed on kirjas vaid Paypali lehel ning ükski kaupmees neid ei näe. Samuti on Paypaliga makstes tavaliselt kaasas ostukaitse – juhul kui Sa pole oma kaupa kätte saanud teatud aja jooksul, on suur tõenäosus, et saad kogu oma raha tagasi.
Krediitkaardiga makstes tavapoes pead sisestama pin-koodi. Veebipoodides pead sisestama CVV 3-4 kohalise numbri, mille leiad oma kaardi tagaküljelt. Pettuste vältimiseks püüa teha oste vaid turvalistel saitidel ning ära anna oma kaardiandmeid telefoni teel ega saada neid e-mailiga.
Soovituslik on kogu kirjavahetus e-poega säilitada, sest sellest võib hiljem palju kasu olla, kui tekib probleeme kauba kätte saamisega või selgub, et krediitkaardilt on mingil põhjusel teistsugune summa maha läinud. Samuti võid teha kuvatõmmise maksekinnitusest.
Euroopa Liidu e-poodidest ostes tollimaksu või täiendavat käibemaksu maksta ei tule.
Kui ostad väljastpoolt Euroopa Liitu, on maksustamine keerulisem. Käibemaksu tuleb maksta siis, kui tellitud kaup maksab rohkem kui 21,98 eurot ning tollimaks lisandub siis, kui kauba maksumus ületab 150 eurot. Uuri täpsemalt selle kohta Maksu- ja Tolliameti lehelt.
Kuigi esmapilgul võib e-poodidest ostmine tunduda keeruline ja mitte väga turvaline, siis tegelikkuses on asi vastupidine. Lisaks kasutavad väga paljud kodumaised e-poed märgist „Turvaline ostukoht“, mille nad on tohtinud oma lehele paigaldada Eesti E-kaubanduse Liidu loal. See näitab, et antud e-poed on range kontrolli läbinud ning käituvad nii nagu üks korralik kaupmees käituma peab.
Head ostlemist!